március 06, 2016

Hogyan fejlesszük a digitális kompetenciát?




A Nemzeti Alaptanterv a kulcskompetenciák közé sorolja a digitális kompetenciát. Tehát már nem csak az informatika óra követelménye, hogy fejlessze ezt a készséget, hanem más tantárgyak esetében is érdemes erre hangsúlyt fektetni. A feladatunk az volt, hogy a saját szakunkhoz kapcsolódva fogalmazzunk meg néhány ötletet, hogyan is tudnánk fejleszteni ezt a területet.

Úgy gondolom, hogy mind az irodalom, mind a nyelvtan tanórák során számos lehetőségünk nyílik a digitális kompetencia fejlesztésére. Ez a kompetencia magába foglalja a főbb számítógépes eszközök, mint például a szövegszerkesztők ismeretét és használatát.

Erre jó lehetőség például a fogalmazások, olvasónaplók, esszék megíratása digitális formátumban, hiszen azáltal, hogy megtanulják a szövegszerkesztés helyes módját, színesebbé és átláthatóbbá is tehetik a munkájukat (pl. képekkel, táblázatokkal). Sőt a nyelvtan órákon már általános iskolás korban meg kell tanulniuk a helyes önéletrajz, illetve motivációs levél megírását, amelyhez napjainkban már elengedhetetlen a szövegszerkesztő programok megfelelő ismerete. Továbbá az internetes kommunikáció is fontos témakör (főként az 5. és a 9. évfolyamban), így ösztönözhetjük a diákokat arra, hogy ha problémájuk, kérdésük merül fel valamivel kapcsolatban, bátran írjanak emailt nekünk, vagy esetenként a házi feladatot is kérhetjük elektronikus formában elküldve. Ezzel nemcsak a megfelelő levélszerkezet felépítését, hanem az írásjelek helyes használatát is ellenőrizhetjük.

A nyelvtan órák egyik témaköre a könyv- és könyvtárhasználat, melyhez kapcsolódva diákoknak megtaníthatjuk, hogyan tudnak az internetes forrásokkal dolgozni. Először is fontos, hogy megmutassuk, melyek azok az oldalak, amelyeket bátran használhatnak a tanuláshoz. Továbbá fontos, hogy elsajátítsák, hogyan kell megfelelően hivatkozni az internetről felhasznált forrásokra. Emellett megmutatjuk azt is, hogyan tudnak rákeresni egy adott témára, vagy hogyan lehet hatékonyan kutatni az egyes könyvtárak elektronikus katalógusában.

Az irodalom órák kapcsán már számolnunk kell azzal, hogy a diákok nagy része az interneten „szerzi be” az olvasmányok nagy részét, tehát szükséges tisztázni, hogy melyek az elfogadható felületek. A közös olvasmányélmény, egy-egy szöveg csoportos feldolgozására is kitűnő felületet nyújthat egy olyan oldal, amelyet a diákok szerkeszthetnek, feltölthetik saját munkáikat, reflexióikat, értelmezéseiket egy-egy témához kapcsolódva.

Már szinte minden témához találhatók digitális tananyagok, illetve megbízható oldalak, amelyeket a diákoknak bátran ajánlhatunk az egyéni tanuláshoz, s azáltal, hogy elmélyítik a tudásukat, a digitális kompetenciájuk is fejlődni fog.

Hogy mit is takar pontosan a digitális kompetencia fogalma, az alábbi videóból kiderül:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése